Page 7 - Demo
P. 7

                       Christoph Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) skrev den velkendte musik til
Julen har bragt velsignet Bud.
Den oprindelige salme
Oprindelig skrev Ingemann 6 vers til ”Julen har bragt”, men Weyse satte med sin melodi fra 1841 versene sam- men to og to, således at den kom til at bestå af 3 vers. Melodien blev trykt i ”Trestemmige Sange til Brug ved Sko- leunderviisningen” i 1841 og har haft en stor plads i datidens skolesangsre- pertoire, ligesom mange andre af hans sange og salmer.
Sandsynligvis har Ingemann ikke skrevet bestillingssalmen med henblik på brug i kirken. Han taler heller ikke på menighedens vegne, men som menneske og på sine egne vegne. Og selvom sangen umiddelbart handler mere om fejringen af julen i de borger- lige hjem end i kirken, så afspejler den lille verden trods alt også den store verden. I universets store kirke eksiste- rer ingen modsætninger. Kun lyd, lys og farve er den poetiske treenighed i sfærernes harmoni.
I Ingemanns børnejulesang ”Julen har bragt” er barnet i den grad pris- men, hvori lyset brydes og forener det jordiske og himmelske. Menneskebar- net smelter her sammen med gudebar-
net, og det er næsten umuligt at skelne det jordiske barn, som danser på mo- derens knæ, fra selveste Jesusbarnet. De er så at sige én og samme person: ”Himmerigs konge blandt os bor”.
B. S. Ingemanns Jordfæstelse i Sorø Kirke den 4de Marts 1862 (Skizze af O. Bache.) var naturligvis på forsiden af Illustreret Tidende (9. marts 1862), med artikel af H. C. Andersen.
Julens store mirakel er for Inge- mann det guddommeliges fødsel på jorden. I og med at julen har bragt den tabte natur tilbage, har mennesket også fået Paradiset tilbage – og det allerede i det jordiske liv. Stuens juletræ er sim- pelthen en kvist fra selveste træet i Pa- radiset, kundskabens træ: ”Grenen fra livets træ står skøn med lys som fugle på kviste”. Med Jesusbarnets fødsel genåbnes Edens Have for mennesket. Der er ingen tvivl hos Ingemann om at ”den have, Guds engle flyver i, vil Je- sus for os oplukke”.
Og med dette guddommelige nærvær går det jordiske og det him- melske i harmoni med hinanden. Og julen bringer den tabte natur tilbage.
Louise Sihm Knudsen
   























































































   5   6   7   8   9